BEILEN - Het is vrijdagmiddag 15 juli 2022. De verdachte, een 57-jarige vrachtwagenchauffeur uit Mill, besluit op zijn eigen manier mee te doen aan een actie om op die dag om 15.00 uur vijftien minuten lang Nederland plat te leggen uit solidariteit met de boer.
Verdachte geeft hier gehoor aan en laat zijn vrachtwagen midden op de A28 uitrollen en zet hem vervolgens helemaal stil. De eerste voertuigen passeren links en rechts. Er ontstaat een file. Ongeveer 40 seconden nadat de vrachtwagen is stilgezet, rijdt de 56-jarige verdachte uit Eindhoven met zijn bestelbus achterop een motorrijder die achter in de file stilstond. De motorrijder overleeft deze aanrijding niet.
Het OM is van mening dat er een direct verband is tussen veroorzaakte file en het ongeval. De officier: “Als er geen file was geweest, had iedereen zijn weg gewoon kunnen vervolgen. Iedereen had rechtdoor kunnen rijden met dezelfde snelheid. De file is een belangrijke schakel in het ontstaan van het ongeval.”
Wat het OM betreft heeft de verdachte uit Eindhoven schuld aan het ongeval. De officier: “Hij heeft zijn voertuig niet tijdig stilgezet en had dat wel kunnen doen. Andere weggebruikers konden dat ook. Zijn rijgedrag kort voorafgaand aan het ongeval in combinatie met de verklaring van zijn werkgever doen vermoeden dat hij zijn hoofd onvoldoende bij de weg had. Hij had al lang gereden en was mogelijk vermoeid.”
De officier is van mening dat het verkeersongeval ook de vrachtwagenchauffeur in redelijkheid is toe te rekenen. “Verdachte heeft uit solidariteit met de boeren besloten alles en iedereen stil te zetten en daarmee heeft hij een enorm risico op een ongeval genomen. Als professioneel chauffeur moet hij op de hoogte zijn van de gevaren van een file”, aldus de officier.
Demonstreren is een grondrecht. Het is een groot goed dat je door middel van een demonstratie uiting kan geven aan gevoelens van onvrede en boosheid. Er zijn echter grenzen in hoe ver je gaat met demonstreren, grenzen aan de wijze waarop je je ongenoegen uit. De officier: “Want laat ik duidelijk zijn, je overtreedt een grens als je strafbare feiten pleegt, als je dit soort gevaarlijke situaties laat ontstaan. Dat wordt absoluut niet getolereerd.”
Verdachten hebben beiden het verkeersongeval niet met opzet veroorzaakt. Laat staan dat het de bedoeling was om een dodelijk ongeval te veroorzaken. De officier: “Het is een zeer ernstig feit met grote gevolgen. Er is iemand komen te overlijden. Ook het leven van zijn echtgenote, zoon en andere familieleden is op de kop gezet.” Een straf voor verdachten zorgt er niet voor dat de klok wordt teruggedraaid. “Maar toch moet er wat het OM betreft een straf volgen”, aldus de officier.
Rekening houdend met de richtlijnen voor strafvordering bij verkeersongevallen en de persoonlijke omstandigheden van de verdachten komt de officier tot een eis van drie maanden gevangenisstraf voor de vrachtwagenchauffeur en een eis van zes maanden gevangenisstraf voor de chauffeur van de bestelbus. Daarnaast een onvoorwaardelijke rijontzegging voor een periode van respectievelijk één en twee jaar.
drentsnieuws assenstad p2000 112nederland