Een middag bij afdeling Burgernet: wij vroegen uw meest gestelde vragen

Een middag bij afdeling Burgernet: wij vroegen uw meest gestelde vragen

DRACHTEN - Maandagmiddag waren wij te gast bij de meldkamer Noord-Nederland in Drachten. Wij werden daar ontvangen door Jacomien Pot en Leon Hasevoet. Zij hebben een eigen plekje bij de meldkamer in Drachten. Jacomien en Leon zijn de drijvende krachten achter Burgernet in Nederland, dus ook in Noord-Nederland. 

Vaak ziet u bij ons een Burgernetbericht voorbij komen. De ene keer met een hele lap tekst, de andere keer met een summiere beschrijving waarvan we dan horen; 'dit kan iedereen in mijn dorp of stad zijn'. Dan komen er vaak vragen waarom er niet meer informatie naar buiten gebracht kan worden over een persoon of een incident.

Alle reden om eens langs te gaan bij de mensen achter Burgernet om antwoorden te krijgen op al jullie vragen. Afgelopen maandag waren wij te gast op de meldkamer met een aantal vragen die wij hebben geselecteerd uit opmerkingen onder onze Burgernet-artikelen. Hopende dat het bij onze lezers wat duidelijker wordt hoe en waarom een Burgernetbericht wordt uitgegeven.

V: Wanneer wordt Burgernet ingezet?
A: Voor een burgernetactie hebben wij een goed signalement nodig. Ook hebben we een goede urgentie en een concreet zoekgebied nodig. De meeste mensen die weg zijn, zijn binnen 24 uur weer terug.

V: Waarom wordt er geen foto van de vermiste mee gestuurd? Dat helpt enorm bij het zoeken.
A: Kort maar krachtig: privacy. Vaak wordt door middel van Burgernet de persoon snel weer gevonden. Als er gelijk een foto wordt meegestuurd dan gaat deze heel het internet over. De vermiste is snel weer terecht, maar de foto zal nooit van internet verdwijnen.

V: Waarom wordt er soms geen locatie vermeld tijdens een actiebericht?
A: Een persoon kan zich mogelijk voortbewegen. Door geen exacte locatie op te geven kunnen wij het zoekgebied vergroten. Stel dat een persoon in Assen is vertrokken en wij informatie hebben dat hij de trein naar Groningen heeft genomen, dan is het lastig om één locatie in te voeren. Daarbij mogen wij niet alles delen, alleen het hoogst nodige.

V: Soms krijg ik een burgernetactie, en is diegene binnen een minuut alweer terecht. Hoe kan dat?
A: Dat is goed nieuws, dat is het doel van Burgernet. Zo snel mogelijk iemand weer terugvinden.

V: Waarom wordt er bij verdachte situaties weinig informatie gegeven? Moet ik mijn deuren of ramen sluiten?
A: Als er handelingen verricht moeten worden staan deze in het Burgernetbericht. Bijvoorbeeld: "onderneem zelf geen actie, bel alleen 112." Het bericht ramen of deuren sluiten is meer een NL-Alert. Die verstuurt de meldkamer brandweer in een noodsituatie in uw buurt, bijvoorbeeld een grote brand.

V: Moet ik ook actief mee gaan zoeken? Mag dat, of wordt dat niet op prijs gesteld?
A: Ja graag, maar ga niet voor eigen rechter spelen. Breng jezelf niet in gevaar en neem geen onnodige risico's. Geef altijd een locatie door via de bekende nummers (0900-8844) of bij spoed 112.

V: Hoeveel deelnemers heeft burgernet?
A: Burgernet heeft landelijk ruim 2  miljoen deelnemers. Maandelijks komen daar ongeveer 15.000 downloads in de app bij.

V: Waarom sluiten jullie een burgernetmelding na een uur weer af?
A: Binnen een uur krijgen we vaak de meeste reacties. Na een uur sluiten we hem dan af, maar dat betekent niet dat we niet verder gaan met het onderzoek. Dat staat dan vaak ook in het afsluitbericht.

Wist je dat?
Ongeveer 2/3 van de Burgernetmeldingen vermissingen zijn?
Ongeveer 1/3 van de Burgernetmeldingen mogelijke misdrijven zijn?

Onderzoek in de wijk
Tegenwoordig ontvangen deelnemers van Burgernet ook actieberichten van bijvoorbeeld misdrijven die wat langer geleden zijn. Is er bijvoorbeeld bij u ingebroken in de straat, dan kan de politie besluiten een buurtonderzoek te starten. Dit wordt als actiebericht getoond in de BurgernetApp en is te herkennen aan de titel: Onderzoek in de wijk. Via de app kunt u meteen reageren naar de politie als u wat heeft gezien of gehoord.

Vermist kind Alert en Amber Alert
Bij een Vermist Kind Alert heeft de politie zorgen om het welzijn van het minderjarige kind, maar is er (nog) geen sprake van levensgevaar. Daarnaast vraagt de politie burgers bij een Vermist Kind Alert om regionaal mee te zoeken naar het vermiste kind. Het gaat dan om een lokale vermissing. Denk aan een kind dat op de eigen fiets is vertrokken en onvindbaar is. Bij een AMBER Alert gaat het om een vermist minderjarig kind in levensgevaar. ,,We vragen burgers door het hele land om naar het kind uit te kijken. Hier kan het bijvoorbeeld gaan om een ontvoering per auto. De politie is sinds november 2021 eigenaar van (de merknamen) AMBER Alert en Vermist Kind Alert. Deze oproepen zijn toen ondergebracht in de BurgernetApp, waar ze te herkennen zijn aan de afwijkende vormgeving, foto en titel vergeleken met een reguliere Burgernetactie. Bij vermissingen heeft een AMBER Alert de hoogste urgentie, gevolgd door het Vermist Kind Alert. Een Burgernetmelding is het minst dringend en wordt onder andere ingezet als een kind vermoedelijk kortdurend zoek is'', vertellen Jacomien en Leon.

Als laatste willen Jacomien en Leon nog kwijt dat zij blij zijn dat iedereen zich zo betrokken voelt bij zijn of haar buurt. Daarom ook de slogan: Samen voor een veilige buurt.

Tiplijn