DRENTHE - Alle 18 scholen in de gemeente Midden-Drenthe gaan de komende periode aan de slag met het thema voedsel.

Waar komt je eten vandaan? Hoe groeit een plant? Welke delen van planten eten we? Hoe kun je voedselverspilling tegengaan? Hoe zou het menu van de toekomst er uit kunnen zien? Via verschillende activiteiten, zoals een digitale kookles en proefjes, en met allerlei materialen, zoals praatplaten en ontdekpaden, gaan de leerlingen actief aan de slag om de antwoorden op deze en andere vragen te ontdekken.

We kunnen met z’n allen niet zonder planten. Zij vormen de basis van al ons voedsel. Zelfs een echte vleeseter als de wolf heeft planten nodig. Want een ree die hij met smaak verslindt, is dol op zuring, paardenbloemen en verse grassen. Ook wij als mens eten allerlei onderdelen van planten; van de wortels en de zaadjes tot de stengels en de blaadjes. Dit komt allemaal aan bod in het nieuw ontwikkelde voedselproject van IVN Natuureducatie ‘een bord vol natuur’. Via het train-de-trainer concept hebben leerkrachten van alle scholen in Midden-Drenthe de afgelopen periode handvatten en inspiratie gekregen om zelf met dit project aan de slag te gaan.

Voedselvaardig door te leren en te doen

Het thema voedsel leent zich bij uitstek voor het combineren van kennis en vaardigheden. Want leren over planten, groenten, de bodem en de seizoenen is belangrijk. Maar samen koken, eten, proeven, op excursie gaan of zelf groente kweken, zorgt ervoor dat de impact vele malen groter is. Kinderen worden voedselvaardig! Daarom krijgen de scholen bij dit onderwijsproject de mogelijkheid ook op andere manieren aandacht te besteden aan voedseleducatie. Eén van de opties waar scholen zich voor konden aanmelden is ‘Klasse Kok!’ Via deze digitale les, die wordt aangeboden door Jong Leren Eten Drenthe, leert chef-kok René uit Emmen de kinderen om lekkere en gezonde Bokkepootjes te maken. Dat doet hij samen met Jurre en Isa en de kinderen kunnen direct in de klas meedoen, omdat je voor dit gerecht geen oven of fornuis nodig hebt!

Jong geleerd is oud gedaan

Voor kinderen is het belangrijk om vroeg te leren over de oorsprong van hun eten. Uit onderzoek blijkt dat voedselonderwijs op de basisschool helpt bij de ontwikkeling van een gezond en duurzaam voedingspatroon. Bij kinderen die meer weten over hun voedsel (herkomst, productiewijze, samenstelling of bereiding) is de kans groter dat ze in hun leven gezondere en meer duurzame voedingskeuzes maken. Dit voedselproject van IVN, dat mogelijk is gemaakt door Jong Leren Eten Drenthe, draait daarom de komende jaren bij de verschillende IVN scholennetwerken NME in Drenthe.

Tiplijn