DRENTHE - Kerst staat voor de deur. Maar hoe gaan Nederlanders om met hun uitgaven rondom de feestdagen?
Uit onderzoek van TrustDeals blijkt dat 73% van de Nederlanders aangeeft van tevoren een budget te hebben bedacht. Een nobel streven, maar houdt iedereen zich hieraan? Nee! 54% geeft toe dat de feestelijke verleidingen sterker zijn dan het vastgestelde budget.
Het internationale couponplatform deed onderzoek naar de uitgaven en het shopgedrag van Nederlanders rondom de feestdagen. Vooral mannen blijken losser met hun kerstuitgaven. Een op de drie mannen (33%) zegt het vastgestelde kerstbudget alsnog te negeren.
Tim Vrij van couponplatform TrustDeals ziet dat Nederlanders dit jaar zoekende zijn. "We merken momenteel een enorme stijging in zoekopdrachten met betrekking tot voordelige cadeaus. Nederlanders zijn op zoek naar leuke cadeautjes, zonder daarvoor diep in de buidel te hoeven tasten. Voor velen is het idee van meerdere kleine cadeautjes in plaats van één groot cadeau iets waar ze nu de voorkeur aan geven. Het helemaal achterwege laten van cadeautjes is geen optie."
Persoonlijke afwegingen
Geef je een flink bedrag uit aan je schoonmoeder om in de smaak te vallen? 64% van de Nederlanders geeft aan hun uitgaven te laten afhangen van de persoon voor wie het cadeau bestemd is. Dit komt vooral tot uiting bij de leeftijdsgroep van 18 tot en met 34 jaar, waarbij voornamelijk mannen (66%) aangeven persoonlijke overwegingen te laten meespelen in hun uitgaven.
Online vs fysiek shoppen
Cadeautjes onder de boom, voor 63% hoort dit er echt bij met kerst. Toch zegt ruim een op de drie respondenten dit jaar niet aan cadeautjes te doen omdat alles al duur genoeg is vanwege de inflatie. In de aanloop naar de feestdagen valt op dat 56% van de Nederlanders een voorkeur heeft voor fysiek winkelen ten opzichte van online shoppen voor de feestdagen. Niet geheel opvallend is dat 83% hiervan zich in de leeftijdsgroep van 65+ bevindt. Aan de andere kant geeft 44% de voorkeur aan het gemak van online winkelen voor hun kerstcadeaus. Dit is vooral populair onder de meerderheid (62%) van de Nederlanders tussen de 18 en 34 jaar.
De volledige onderzoeksresultaten zijn hier te vinden.
drentsnieuws assenstad groningenactueel