De scholen zijn weer begonnen: Emmen en Assen zijn de gevaarlijkste fietsgemeenten in Drenthe Leroy Wijnveldt

De scholen zijn weer begonnen: Emmen en Assen zijn de gevaarlijkste fietsgemeenten in Drenthe

EMMEN - De zomervakantie zit er weer op. Langzaam maar zeker stromen de Drentse fietspaden weer vol met schoolgaande kinderen en dat betekent opletten geblazen. Helaas gebeuren er in Drenthe jaarlijks zo’n 300 ongelukken met fietsers. Bijna de helft van deze ongevallen vindt plaats in Emmen en Assen.

Het zijn hiermee de meest onveilige fietsgemeenten van Drenthe, zo blijkt uit onderzoek van Independer op basis van data van Rijkswaterstaat, verzekeraars en de politie. 

Gemeenten met meeste fietsongevallen
Er gebeuren in Drenthe jaarlijks 5,9 fietsongelukken per 10.000 inwoners. Dit is het laagste aantal van alle provincies. Het ligt ver onder het landelijke gemiddelde van 10,6. Wel zijn er grote uitschieters op lokaal niveau. 

Assen is de onveiligste gemeente van Drenthe, met jaarlijks 9 fietsongevallen per 10.000 inwoners. Ook in Emmen en Noordenveld gebeuren relatief veel ongevallen waarbij fietsers betrokken zijn. De top 5 gemeenten in Drenthe met de meeste fietsongevallen per jaar is:

  1. Assen: 9 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  2. Emmen: 7 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  3. Noordenveld: 7 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  4. Hoogeveen: 6,3 fietsongevallen per 10.000 inwoners
  5. Meppel: 5,8 fietsongevallen per 10.000 inwoners

Vaak auto betrokken bij fietsongeval, dan automobilist meestal aansprakelijk 
Bij bijna 60% van alle fietsongevallen is een auto betrokken (57,4%). In Limburg gaat het zelfs om ruim twee derde van alle fietsongelukken (69,4%). Ook in Friesland worden fietsers naar verhouding vaak aangereden door een automobilist (69,2%). Drenthe staat met 67% op de derde plaats.  

Verzekeringsexpert Menno Dijcks: “Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een zwakke verkeersdeelnemer, zoals een fietser of een voetganger, is de bestuurder van het motorrijtuig meestal aansprakelijk. Er zijn uitzonderingsgevallen, maar de zwakke verkeersdeelnemer wordt wettelijk beschermd.”

Veel ongelukken met elektrische fietsen
“Wat ook opvalt is het aantal ongelukken met een elektrische fiets”, vertelt Independer-verzekerinsexpert Menno Dijcks. “Dat waren er ruim 3200 en dat komt neer op zo’n 16,9% van het totaal aantal ongelukken. Ofwel één op de zes incidenten”. Vooral in Drenthe (21,8%), Friesland (20,7%) en Overijssel (20,4%) gaat het naar verhouding vaak mis met e-bike.

“Voor sommige elektrische fietsen zoals fatbikes wordt het ook lastiger om je te verzekeren. Al zijn er nog wel een aantal partijen die dit wel doen. En die verzekeringen kunnen kostbaar zijn, dus je moet ze goed vergelijken”, aldus Independer expert Dijcks. Elektrische fietsen hebben in de meeste gevallen een botsing met een auto (55,4%), al wordt er ook vaak tegen een niet-elektrische fiets aan gereden (18,8%).

Alle cijfers rondom fietsongevallen in Nederland vind je op de onderzoekspagina: independer.nl/fietsongevallen-2024

Tiplijn