DRENTHE - Een dagje uit naar de dierentuin of het attractiepark gaat vaak samen met lekker eten en drinken, en dat kan ook gezond zijn. Daarom slaan JOGG en de Nederlandse dagattractiebranche de handen ineen met de ambitie Gezond Uit.
Deze bedrijven bieden naast snoep en snacks ook gezonder eten en drinken aan. Zij maken de gezondere keuze aantrekkelijker door slimme presentatie- en verkooptechnieken.
Bij de Drentse dagattracties is veel motivatie om de gezondere keuze gemakkelijker en toegankelijker te maken tijdens een dagje uit. Nadat Wildlands enkele jaren geleden als één van de eerste dagattracties de ambitie ondertekende, volgde Plopsa Indoor Coevorden en nu, Landal Aelderholt, Sprookjeshof, Hunebedcentrum, Veenpark, de Drentse Koe en Breeland Recreatie. Ook de twee Drentse vestigingen van Ballorig zijn deelnemer. Samen zetten we mooie stappen in de provincie voor een gezonder dagje uit.
Op donderdag 21 november organiseerde team Gezond Uit Drenthe een inspirerende bijeenkomst voor alle Drentse ondertekenaars en geïnteresseerden. Bij het Hunebedcentrum, één van de nieuwe deelnemers, kregen de aanwezigen inzicht in de stappen die al zijn gezet en bespraken zij hoe ze samen kunnen werken aan een gezonder aanbod. Enthousiaste deelnemers deelden hun goede voorbeelden, wat anderen weer inspireerde om zelf aan de slag te gaan. De groep sprak af in de toekomst opnieuw samen te komen om ideeën te blijven uitwisselen. Het doel is om in 2025 nog meer dagattracties te betrekken bij dit initiatief.
Ankie van Tongeren, wethouder gemeente Borger-Odoorn: “We hebben elkaar nodig om de omgeving gezonder te maken. Het is belangrijk om elkaar te kennen en met elkaar samen op te trekken, zowel binnen de gemeente als met de ondernemers.”
Richard Dekkers, manager Horeca, Retail en Logistiek bij WILDLANDS Adventure Zoo Emmen: “Bij WILDLANDS bieden we een dagje uit, en daar mag best eens iets ongezonds bij horen. Dat kan bij ons ook nog steeds. Maar onze ambitie is om bezoekers de mogelijkheid te geven iets gezonds te kiezen, en als ze voor iets ongezonds gaan, zorgen we dat het zo verantwoord mogelijk is. We experimenteren graag om te ontdekken wat werkt.”
René van de Vegte, F&B manager bij Plopsa Indoor Coevorden: “In het begin dacht ik: gezond eten, dat doen ze thuis wel. Maar inmiddels zie ik hoe belangrijk het is om ook hier een gezonde keuze aan te bieden, zeker met zoveel kinderen die bij ons komen. De vraag naar gezondere opties groeit ook. We hadden bijvoorbeeld alleen witte broodjes, maar na een tip van de JOGG-Teamfit coach zijn we gestart met bruine broodjes. Nu bieden we zelfs alleen nog maar bruine broodjes aan."
drentsnieuws assenstad