Het project is ontstaat uit een opdracht van Peize in Beweging (PiB). PiB is een initiatief van vijf enthousiaste Peizenaren en heeft onder andere ten doel talentontwikkeling onder de kinderen te stimuleren, dit o.a. door meer te bewegen onder en buiten schooltijd.
Het bracht Yannick en Ruben tijdens hun stage op het initiatief om te onderzoeken wat de leraar in de klas zoal kan doen om met de klas vaker beweegmomenten aan te bieden. Deze momenten leveren een bijdrage aan de motorische, sociale en cognitieve ontwikkeling van de kinderen. Het idee voor een energizerboek werd geboren. Het boekwerk bevat 60 energizers die zijn verdeeld in verschillende energizers categorieën: energieboost, concentratievermogen, samenwerking, rekenvaardigheid, taalopfrisser en energizers voor in de buitenlucht.
Wethouder Jeroen Westendorp van Noordenveld, die één van de eerste exemplaren in ontvangst mocht nemen, vindt het mooi dat dit initiatief in zijn gemeente is geboren. ‘Als wethouder van de gemeente Noordenveld hebben we enkele jaren geleden het initiatief Peize in Beweging omarmd en daarmee een kans gegeven. We zien dat daarvan steeds meer binnen het dorp zichtbaar wordt. Extra gymnastieklessen, een sport- en spelmiddag, kaderontwikkeling bij de sportverenigingen en extra evenementen zijn daar voorbeelden van. Dat er nu een boek gepresenteerd wordt dat in geheel Noordenveld verspreid gaat worden, is een mooie vervolgstap. Goed voor onze gezondheid, maar ook goed voor de leerprestaties van onze kinderen. Als gemeente Noordenveld denken we graag mee over een gezonde speel- en leeromgeving voor onze kinderen, want onze jeugd heeft de toekomst.’
Gerard Kemkers, inwoner van Peize en voorzitter van PiB, is trots op het product en analyseert dat dit boek niet alleen mooi is vorm gegeven maar ook geweldig aansluit in een wereld vol veranderingen. Gerard Kemkers: ‘Interessante innovaties kunnen ook leiden tot inactiviteit. De digitalisering heeft niet alleen mooie kanten. Binnen een gezonde levensstijl is bewegen een belangrijke component. Een kind dient daar op meerdere manieren mee in contact te komen. Binnen het bewegingsonderwijs, bij (sport)verenigingen, op straat, maar ook tijdens de traditionele lessen in de school kunnen daarvoor belangrijke stappen genomen worden. Dit boek geeft voor dat laatste vele voorzetten. Een product om met recht trots op te zijn.’
De studenten zijn erg trots op het ontworpen product en dat de tijd en energie die ze erin hebben gestoken ook beloond wordt. Op de Hanzehogeschool werd door de docenten met bewondering gekeken naar het opgeleverde product. Belangrijke rode draad tijdens het ontwerpen van het boek voor Yannick en Ruben was de quote: “the development of the mind comes through movement†– Maria Montessori-