Samen met de scholieren duikt het gezelschap terug in de vrijgevochten jaren ’70, de tijd waarin de voorstelling zich afspeelt. De tijd van Toppop, Veronica, bakkebaarden, transistorradio’s èn elpees. Tijdens de workshops die worden gegeven door beeldend kunstenaar Heleen Wilkens, ontwerpen de jongeren hun eigen elpee met seventies patronen en een retroselfie. Alle elpees worden vervolgens verwerkt in mobiles en als aankleding opgehangen in het theater. Hoe dat er uit komt te zien? Dat is vanaf 18 september te bewonderen in de entree van het ATLAS Theater.
De Weltmeister is een ruig multimedia spektakel dat laat zien hoe een plattelandsgezin zich in 1974 losmaakt van hun geschiedenis en vooruit kijkt, de toekomst in. Dominees met bakkebaarden, boeren met knaloranjehemden en bankbediendes met het haar voorzichtig over de oren. Uit transistorradio’s schallen Heino, ABBA en Rod Stewart. Niet het seizoen maar de reclame bepaalt wat wordt gegeten en gedronken: Nuts, Exota en Skol. In deze wereld leeft een doorsnee plattelandsgezin. Ze zijn uitbaters van een klein tankstation nabij de Duitse grens. Ze hebben zo hun problemen en proberen uit alle macht wat van het leven te maken.
Het wordt een avondvullende beleving, doorspekt met liedjes die zomaar hits konden zijn, als ze toen waren uitgebracht. Winnaar van de K. Ter laan prijs 2018 en muzikaal leider Bert Hadders zorgt met zijn band voor de muzikale omlijsting. Het publiek reist op een unieke wijze terug in de tijd. Een reis die buiten het theater begint met een ouderwetse grenscontrole en eindigt in een swingend discofeest in Club 1974 met DJ Schmutzige Harry. Door de krochten van het ATLAS theater wordt het publiek naar De Weltmeister gebracht: rauw belevingstheater dat het verhaal vertelt van een eenvoudig gezin over het plattelandsleven in de veenkoloniën in de jaren ’70. De voorstelling gaat op vrijdag 20 september in première.