In deze notitie geeft het college van Gedeputeerde Staten aan welke alternatieven er onderzocht gaan worden om de verkeersveiligheid en de doorstroming op dit deel van de N34 te verbeteren. Voor de aanpak van het verkeersplein Gieten ziet het college drie kansrijke mogelijkheden om de doorstroming te bevorderen. Daarnaast zijn vier zoekgebieden aangewezen voor verdubbeling. In hoeveel van die zoekgebieden daadwerkelijk een wegdeel wordt verdubbeld, hangt samen met de oplossing die voor Gieten wordt gekozen. In alle alternatieven wordt het verkeersplein Gieten verdubbeld.
Het opstellen van de NRD is de eerste stap in de procedure van de milieueffectrapportage (m.e.r.). Om te komen tot de concept NRD, is intensief overleg geweest met de omgeving en de gemeenten Aa en Hunze, Borger-Odoorn en Tynaarlo. Via een klankbordgroep hebben belangenorganisaties vanuit dorpen, ondernemers, vertegenwoordigers vanuit recreatie, natuur & landschap, transport, landbouw, openbaar vervoer én weggebruikers hun inbreng gehad. Specifiek voor verkeersplein Gieten is er nauw overleg met een focusgroep bestaande uit inwoners van Gieten en Eext.
Belangstellenden konden zich laten informeren via inloopbijeenkomsten op 30 januari en 6 februari 2020. Ongeveer 350 inwoners van verschillende dorpen tussen Emmen en De Punt bezochten deze inloopbijeenkomsten. Op beide dagen konden zij de kansrijke alternatieven uit de concept NRD bekijken en hierover in gesprek gaan met vertegenwoordigers van de provincie.
Waarom investeert de provincie in de N34?
De provincie Drenthe wil op de N34 de verkeersveiligheid verhogen, de doorstroming verbeteren en de openbaar vervoerverbinding optimaliseren. Dat is nodig omdat de N34 een drukke weg is waar regelmatig ongevallen plaatsvinden en waar met name rondom het verkeersplein Gieten het verkeer vastloopt tijdens de spits. In het vervolgtraject worden alle belangen op het gebied van onder andere geluid, wonen, cultuurhistorie, natuur en economie zorgvuldig afgewogen.