Van te veel leraren naar een tekort
Marieke Andreae, bestuurslid (ai) SchoolpleinNoord: “In 2015 werd in Groningen het RTC opgericht,
een samenwerking van verschillende schoolbesturen. Destijds richtten we ons nog op de vele leraren
die geen vaste aanstelling kregen, omdat er simpelweg meer aanbod dan vraag was. Inmiddels ziet
de wereld er heel anders uit en ligt de uitdaging bij het lerarentekort. Omdat we ons serieuze zorgen
maken over dit tekort, hebben we besloten de samenwerking nader op te zoeken binnen de drie
noordelijke provincies. We hebben gezamenlijk SchoolpleinNoord opgezet, naar voorbeeld van het
succesvolle ZorgpleinNoord. Er is nu een flink aantal onderwijsbesturen dat meewerkt, plus de
opleidingsinstituten van de Hanzehogeschool Groningen en NHL Stenden Hogeschool.â€
Problemen in Friesland, Groningen en Drenthe
Een belangrijk cijfer is het verwachte lerarentekort in het Noorden. Over 2 tot 3 jaar is dat mogelijk 603
leerkrachten. In totaal gaat het om 442 FTE die dan niet worden vervuld. Een gemiddelde baan in het
onderwijs is 0,7 FTE.
In het afgelopen schooljaar werden in Groningen en Drenthe al veel klassen naar huis gestuurd, omdat er geen leraar beschikbaar was (in Groningen 99 keer, in Friesland 43 keer en in Drenthe 82 keer). Het trof in totaal 3.285 leerlingen. Ook stond er vaak een onbevoegde leraar voor de klas. In het afgelopen schooljaar was dat in het Noorden 854 keer het geval.
Switch naar het onderwijs aanmoedigen
SchoolpleinNoord richt zich op het onder de aandacht brengen van vacatures in het onderwijs in het
Noorden. Daarnaast vervult het een grote rol als kennisplatform, het heeft een netwerkfunctie voor
scholen en geeft vorm aan diverse imago-uitingen om het onderwijs aantrekkelijker te maken en een
carrièreswitch naar het onderwijs aan te moedigen.
Met dat laatste heeft SchoolpleinNoord een ambassadeur gevonden in een voormalig topvrouw uit het
Nederlandse bedrijfsleven, Merel van Vroonhoven. Vorig jaar werkte ze nog als hoogste bestuurder
van financieel toezichthouder AFM – en daarvoor bij NS, ING en Nationale Nederlanden. Nu laat ze
zich omscholen voor een baan in het onderwijs. “Het was tijd voor iets nieuws. Ik wilde betekenisvol
zijn op individueel niveau,†vertelt Van Vroonhoven. “Het lerarentekort in Nederland is heel erg groot.
Naast het behoud van al die bevlogen, goeie leraren die voor de klas staan, zijn er dus ook nieuwe
nodig. Ik hoop van harte dat er mensen zijn die hiervoor kiezen.â€
Coronaperiode maakt ouders enthousiast over lesgeven
Uit onderzoek onder 2.000 ouders van schoolgaande kinderen in Engeland, blijkt dat 3% van hen
erover nadenkt om te gaan werken als leraar, terwijl zij dit voor de corona-lockdown nooit overwogen.
3% lijkt niet veel, maar zou het lerarentekort in Engeland in één keer volledig oplossen.
Marieke Andreae: “Ook wij merken aangewakkerde interesse in het onderwijs bij ouders. Zij zien nu
nog beter waar hun kinderen dagelijks mee bezig zijn en hoe ze zouden kunnen helpen. Door het
thuis lesgeven ontstaat er ook enthousiasme voor onderwijs, dat is prachtig om te zien. We willen het
enthousiasme van mensen buiten het onderwijs graag aanjagen. Daarom bieden we nu samen met juf
Sanne van SchoolpleinNoord een interactieve meekijkles aan. Voor iedereen die interesse heeft in
werken in het onderwijs en mensen die misschien wel een carrièreswitch overwegen. Juf Sanne en
haar collega’s hebben een aantal leuke tips en trucs voor de meekijkers. Je kunt live een les
meekijken. Zo kom jij er misschien wel achter dat het onderwijs supergoed bij je past.â€
Aanmelden voor deze meekijkles kan tot 24 juni op www.schoolpleinnoord.nl.