Unieke lesdag
De invalpool van het ICO bestaat uit ervaren en flexibele kunstvakdocenten. Zij bereiden de lessen op hun eigen creatieve wijze voor, gekoppeld aan kernvakken of een centraal thema. In plaats van een klas naar huis te sturen omdat er geen leerkracht beschikbaar is, biedt een school de leerlingen een unieke les(dag). Denk aan kleuters die experimenteren met kleuren mengen of aan oudere leerlingen die met de hele klas een animatiefilm maken: ‘Je mag nu lekker foto’s maken en dat mag je in de gewone les bij de meester niet doen!†aldus de acht jarige Stijn van OBS de Eshoek in Annen.
Flexibel inzetten
Een school kan een docent op verschillende manieren inzetten. Zo kan een docent gedurende een dag voor één zelfde groep staan, maar ook in verschillende klassen worden ingezet. Óf meedraaien in het carrousel principe, waarbij kinderen rouleren langs verschillende activiteiten. Jan Post, directeur van OBS Gieten, was na twee invallers overtuigd van de meerwaarde van dit concept: ‘Beide docenten waren zeer bekwaam en vulden de lesdag goed en zinvol in.’
App zoekt goede match
De praktische kant verloopt via de Vervangings Manager app van TOP Drenthe Kamer Noord. In dit programma geven scholen aan wanneer ze (structureel of incidenteel) inval nodig hebben en kunstvakdocenten geven hun beschikbaarheid door. TOP Drenthe zorgt vervolgens voor een goede match!