De drie organisaties werken samen om bijvoorbeeld betalingsproblemen bij huurders op tijd te signaleren. Maar ook het signaleren van sociale problematiek als gevolg van problematische schuldensituaties kan beter door samenwerking. Manager Ellen Stevens van Woonservice: “Door de goede samenwerking worden mensen met huurachterstanden op tijd en goed geholpen. En kunnen we huisuitzettingen voorkomen, zodat een huis een thuis blijft.â€
De deur gaat altijd open
Maatschappelijk werker Paul Smit: “We komen allemaal diezelfde klant
tegen. Die is van goede wil maar soms valt er plotseling een inkomen
weg. Of iemand is afhankelijk van toeslagen. Wij kijken naar de
achterliggende problemen en helpen ze om er voor te zorgen dat een klant na de hulp niet weer terugvalt.†Annelies Möhlmann, directeur-bestuurder bij Maatschappelijk Welzijn Coevorden bevestigt het belang om
huisuitzetting te voorkomen: Een dak boven je hoofd, een veilige haven is
heel belangrijk. Gelukkig weten we in heel veel gevallen te voorkomen dat
dit wegvalt.†Sissy Venema, medewerker Schuldhulp bij de gemeente
Coevorden: “Als een inwoner zijn huur niet betaalt gaan we er samen
naartoe. Huurders verwachten dat niet altijd, maar de deur gaat altijd
open. Er is vaak schaamte. Ze vinden het altijd fijn als wij meedenken en
helpen om uitzetting te voorkomen.â€
De mens centraal
Wethouder Joop Brink benadrukte het belang van samenwerking tussen
de verschillende domeinen: “Dat kan alleen door de mens, de inwoner
centraal te stellen. Dit convenant is eigenlijk een bevestiging van onze
succesvolle samenwerkingâ€, aldus de wethouder.