ASSEN - Een consortium van LIFTE H2 en Resato Hydrogen Technology is door Beteiligungsgesellschaft Kreis Düren, een dochteronderneming van het district Düren in Noordrijn-Westfalen, geselecteerd om een waterstoftankstation (HRS) te ontwikkelen.
Dit station ondersteunt de groeiende vloot van waterstofbussen en draagt bij aan de verdere uitbreiding van de waterstofinfrastructuur in de regio.
Het consortium heeft de opdracht gekregen om voor Perceel 1 een economisch en technisch optimaal waterstoftankstation (HRS) te leveren. De opdracht omvat het ontwerp en de levering van een HRS met een waterstoftoevoerpaneel, opslag op locatie, een compressor, een koeleenheid, waterstofdispensers en een geïntegreerd controle- en monitorsysteem. De realisatie van het project vindt plaats in twee fasen: in de eerste fase wordt de infrastructuur gebouwd om 23 bussen te ondersteunen. In de tweede fase wordt de capaciteit uitgebreid naar 52 bussen. In de eerste fase kunnen alle 23 bussen in minder dan 4 uur worden bijgetankt. Bij volledige capaciteit zal het station dagelijks 1,2 ton waterstof leveren.
"Dit infrastructuurproject draagt bij aan onze doelen voor schoon transport," aldus Guido Emunds, Managing Director bij Beteiligungsgesellschaft Kreis Düren. "De nieuwe faciliteit stelt ons in staat om emissies te verminderen en tegelijkertijd betrouwbare openbaarvervoersdiensten te behouden."
LIFTE H2 is verantwoordelijk voor het projectmanagement, het ontwerp van de installatie en de begeleiding van de bouw en ingebruikname. Resato Hydrogen Technology levert de tankinfrastructuur en verzorgt het kortetermijnonderhoud. Het tankstation zal beschikken over parallelle tankmogelijkheden en een geïntegreerd besturingssysteem.
"Dit project laat zien hoe ervaren partners betrouwbare waterstofinfrastructuur op schaal kunnen leveren," zegt Paul Karzel, Managing Director van LIFTE H2, namens het consortium. "Door de projectmanagement- en engineeringexpertise van LIFTE H2 te combineren met de bewezen waterstoftanktechnologie van Resato Hydrogen Technology, implementeren we een flexibel systeem dat de huidige busvloot betrouwbaar van brandstof voorziet en tegelijkertijd toekomstige groei ondersteunt. Het ontwerp van het station omvat parallelle tankmogelijkheden en een geavanceerd besturingssysteem dat ervoor zorgt dat de regio betrouwbaar kan voldoen aan de groeiende vraag naar waterstofmobiliteit.”
De tweede fase van het project, waarvan de afronding gepland is voor het derde kwartaal van 2027, heeft als doel de groeiende behoefte aan waterstofinfrastructuur in de regio te ondersteunen, een betrouwbare bevoorrading van de uitbreidende busvloot te waarborgen en tegelijkertijd flexibiliteit te behouden voor toekomstige groei en aanpassingen.
drentsnieuws