EMMEN - Op 13 maart hebben scholieren van het Esdal College Emmen de resultaten van hun onderzoek naar luchtkwaliteit gepresenteerd aan gedeputeerde Henk Jumelet en andere betrokkenen in de Statenzaal van het Provinciehuis in Assen.
Na afloop gingen leerlingen, docenten en medewerkers van de provincie met elkaar in gesprek over de resultaten en ideeën voor het beschermen en verbeteren van de luchtkwaliteit in Drenthe.
Luchtkwaliteit in kaart brengen
Tijdens de slotbijeenkomst werden de leerlingen welkom geheten door gedeputeerde Henk Jumelet. Hij benadrukte het belang van hun onderzoek: "We zijn blij met de gegevens die de leerlingen hebben verzameld over de luchtkwaliteit in hun regio. Met hun metingen krijgen we gedetailleerde inzichten over een langere periode, wat een waardevolle aanvulling is op de bestaande informatie. Ook hopen we met dit project de leerlingen te interesseren voor het thema milieu en luchtkwaliteit."
Jongeren als onderzoekers van hun eigen leefomgeving
De scholieren onderzochten de luchtkwaliteit in hun omgeving met ‘snuffelfietsen’ en stikstofdioxidemeetbuisjes. Kirsten, Lana, Lemis en Amal (13 en 14 jaar) vonden het interessant om te weten wat de luchtkwaliteit is. Ze hebben veel geleerd en vonden het een mooie ervaring om op het provinciehuis te presenteren. Het viel de leerlingen op dat de luchtkwaliteit op sommige plekken slechter was dan ze hadden verwacht, bijvoorbeeld bij drukke kruispunten. Op basis van hun bevindingen dachten de leerlingen ook na over mogelijke oplossingen. In hun aanbevelingen pleiten ze voor duurzamer verkeer, meer groen in de omgeving en het stimuleren van fietskilometers om zo de luchtkwaliteit te verbeteren.
Onderzoek en oplossingen
De resultaten laten zien hoe waardevol het is om jongeren te betrekken bij actuele milieuthema’s en hen zelf te laten ervaren hoe wetenschap en beleid samenkomen in de praktijk. Het project sluit aan bij het Schone Lucht Akkoord, waarin Provincie Drenthe samen met partners werkt aan het verbeteren van de luchtkwaliteit. Door deelname aan het GLOBE-project ‘Scholieren meten luchtkwaliteit’ krijgen jongeren niet alleen inzicht in hun eigen leefomgeving, maar worden ze ook gestimuleerd om na te denken over mogelijke oplossingen. De verzamelde data zijn niet alleen waardevol voor de leerlingen zelf, maar worden ook door het RIVM gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek en het verbeteren van luchtkwaliteitsmodellen.
drentsnieuws